ASIAN STUDIES GROUP

venerdì 19 ottobre 2007

Political revolution in Italy. PD: a new opportunity for foreigners

On the following you can read Marco Wong's contribution published on Corriere Asia before DP primary elections on last 14th October. Wong explained to us how DP allowed to foreigners to take part in a new prospective on italian political and instituional scene. He pointed out on the focus of attention the start of a new work and collaboration's group called Origine X, which foreigners, almost chinese, taked part to get a new opportunity to esxpress their necessities.
So you can easily understand by following interview the importance of this Group within Gawronsky political list in the DP.
Wong thinks that Origine X and Gawronsky's contribution rapresent a new atmposhere on social and political background in Italy.

Verso le primarie: al Partito Democratico una lista che da voce agli stranieri


OrigineX, questo il nome di un vero e proprio "movimento d'opinione" dalla sensibilità multietnica, creato con la funzionalità politica d'appoggio alla candidatura di Piergiorgio Gawronski alle primarie del nascente Partito Democratico.
La X che ritroviamo provocatoriamente nel nome di questo gruppo richiama, secondo i promotori, il carattere d'anonimato a cui spesso la comunità di extracomunitari è soggetta. Un silenzio tra l'altro riconducibile anche alla dimensione di partecipazione politica oltre che sociale. La finalità del movimento, così come la partecipazione diretta nella lista Gawronsky mira, difatti, nel rispondere ad un vuoto di dialogo costruttivo fra la comunità di cittadini extracomunitari, regolarmente residenti in Italia, e la società italiana, attraverso un sistema non solo dal valore culturale ma soprattutto politico e istituzionale.

Abbiamo incontrato Marco Wong, uno fra i coordinatori di OrigineX e abbiamo cercato di capire con lui il perché di una lista formata tutta da cittadini stranieri in appoggio al nascente Partito Democratico.

Paolo Cacciato: Sig. Wong, perchè creare una lista di stranieri per le elezioni del partito democratico?

Marco Wong: L'idea è nata dalla constatazione che a tali elezioni possono votare e candidarsi anche i cittadini stranieri. Ho pensato che questa fosse una buona occasione per mostrare che le comunità straniere sono interessate a partecipare alla vita democratica italiana, e per creare comunque interesse alle tematiche che riguardano gli immigrati in Italia, che oramai raggiungono circa tre milioni di persone ma che non hanno nessun tipo di effettiva rappresentanza nella nostra società.

P.C.: Eppure da quello che risulta in questa lista rientrano solo nomi di immigrati cinesi. Come mai?

M.W.: Non è stato assolutamente intenzionale. Ho provato a chiedere a rappresentanti di altre comunità, ma i tempi tecnici cortissimi non mi hanno consentito di trovare altri immigrati stranieri che volessero unirsi a noi. E' indubbio però che lo spirito con cui origineX e la lista medesima sono nate risponde appieno ad un bisogno di riconoscimento e di pubblica partecipazione condivisibile nell'esperienza non solo delle comunità cinese, ma propria di qualsivoglia realtà di immigrati impiegati lavorativamente e anche socialmente a pieno regime nel nostro Paese.

P.C.: Perché l'appoggio politico alla figura di Piergiorgio Gawronski alle primarie del Partito Democratico del prossimo 14 ottobre?

M.W.: Per diverse ragioni, innanzitutto per la sua disponibilità a recepire nel suo programma le nostre istanze, e soprattutto per una sintonia che si è venuta a creare, forse dovuta al fatto che anche lui è di origini straniere, cosa che rende tutta l'iniziativa ancor più simbolica. Abbiamo tenuto conto, poi, del fatto che Gawronski ha sempre operato professionalmente da outsider nel panorama politico italiano e che, ultimamente, come noi ha sentito la necessità di mettersi in gioco. Uno stimolo importante, perciò, che ci ha aiutati a riflettere sulla serietà e validità del suo programma.

P.C.: Nel vostro collegio ci sono dei big della politica del calibro di Rutelli e Santagata. Il vostro non è un tentativo un po' velleitario?

M.W.: Lo sarebbe se il nostro obiettivo fosse la conquista di un certo numero di delegati. La nostra iniziativa nasce in realtà dalla voglia di far partecipare persone che altrimenti non avrebbero mai la possibilità di esprimere la loro opinione in una votazione, e dall'esigenza di far conoscere le tematiche dell'immigrazione. Da questo punto di vista, direi che abbiamo già raggiunto molto di quello che ci prefiggevamo inizialmente.

P.C: Quali difficoltà avete incontrato in un'avanzata per certi aspetti rivoluzionaria sulla scena politica italiana?

M.W.: Di tutto, innanzitutto a trovare persone disposte a candidarsi. I cinesi in Italia sono per lo più piccoli commercianti, ed hanno paura ad esporsi troppo. Inoltre come outsider non abbiamo alle spalle la macchina organizzativa dei partiti e nemmeno la loro esperienza, e quindi abbiamo fatto moltissimi errori dovuti all'inesperienza.

P.C.: Entrando poi nello specifico sull'attività della vostra lista, quali sono i vostri punti programmatici?

M.W.: Per prima cosa, la revisione della legge sulla cittadinanza. L'attuale legge prevede infatti la possibilità di richiesta del riconoscimento di cittadinanza dopo dieci anni in Italia, la nuova proposta di legge che appoggiamo, prevede di portare tale periodo a cinque anni con un esame di conoscenza della lingua italiana. Ecco che proponiamo, inoltre, la definizione di criteri oggettivi, definiti a livello nazionale ed esami linguistici gestiti da enti terzi assieme a percorsi di conoscenza della lingua e della cultura italiana ed educazione civile. Segue poi la revisione dello ius sanguinis, la esemplificazione delle procedure per l'ottenimento del permesso di soggiorno, ma anche il rafforzamento dei programmi per la trasferibilità dei contributi versati in Italia a fondi pensionistici in altri paesi. A tal proposito ci terrei a sottolineare come molti immigrati, dopo un periodo lavorativo in Italia, ambiscano di fatto a ritornare nel proprio paese natio; è per questo che proponiamo la possibilità di riscattare i contributi italiani maturati o di trasferirli sui fondi pensione del proprio paese d'origine. Misura che riteniamo possa rappresentare non solo un riconoscimento d'equità sociale, ma anche un pragmatico stimolo ad uscire dalla spirale del lavoro nero, oltre che un incentivo a tornare nel proprio paese di origine senza aggravi per il sistema sociale italiano.

P.C.: Riguardo invece al dialogo culturale fra Italia ed immigrati?

M.W.: Abbiamo inserito nel programma il fermo interesse al rafforzamento di progetti di diffusione della cultura italiana all'estero, così come la valorizzazione della ricchezza potenziale che rappresentano gli immigrati in Italia nei confronti dei loro paesi d'origine,in una sorta di circolo virtuoso e sinergico fra lavoratori immigrati, co-protagonisti insieme ai cittadini italiani, e Paesi di provenienza. Lo scopo è quello di rendere la comunità internazionale e i Paesi d'origine consapevoli del movimento migratorio e attuare un'opera di coordinamento nello sviluppo interno di ogni singolo Paese.

P.C.: Che tipo di campagna elettorale avete fatto?

M.W.: Basata sul passaparola, molto elementare perchè il nostro target non ha mai avuto il diritto di voto e quindi facciamo molta informazione di base. Ma dal momento che uno dei nostri obiettivi era per l'appunto fare informazione direi che va bene così.

You can read entire article on the following link
http://www.corriereasia.com/_var/news/DWIHGYZ-EMCXGTZ-ZHP.shtml

Paolo Cacciato
CORRIERE ASIA

229 commenti:

1 – 200 di 229   Nuovi›   Più recenti»
Eugenia ha detto...

Tu perfil me parece muy interesante, realmete interesante. Vivo por casualidad en Italia, mi corazón en Medio Oriente y mi lengua, español.

Anonimo ha detto...

salve a tutti
sono il webmaster di Sognandoitalia.com, siete interessati a uno scambio link/banner con noi?

www.sognandoitalia.com

sito su italia e cina

Anonimo ha detto...

Gostei muito desse post e seu blog é muito interessante, vou passar por aqui sempre =) Depois dá uma passada lá no meu site, que é sobre o CresceNet, espero que goste. O endereço dele é http://www.provedorcrescenet.com . Um abraço.

Blog su blogger di Tescaro ha detto...

Complimenti per il vostro interessante blog. Anche sul mio stò trattando un post sulla cultura degli imigrati in Italia e in particolare del Bangladsh, vi invito a visitarlo e a lasciare un commento che sarà molto gradito. Buon pomeriggio da Tiziano

Anonimo ha detto...

hmm.. bookmarked style :))

Anonimo ha detto...

order tramadol online overnight can you order tramadol online legally - tramadol withdrawal 2 weeks

Anonimo ha detto...

buy tramadol tablets tramadol hcl - tramadol online coupons

Anonimo ha detto...

generic ativan rare side effects ativan - better high ativan xanax

Anonimo ha detto...

buy tramadol online no prescription overnight tramadol 50 mg with food - can i order tramadol online legally

Anonimo ha detto...

buy tramadol in florida buy tramadol online cheap no prescription - buy tramadol online us pharmacy

Anonimo ha detto...

buy klonopin klonopin dosage multiple sclerosis - klonopin withdrawal ocd

Anonimo ha detto...

tramadol online tramadol 50 mg bluelight - is buying tramadol online illegal

Anonimo ha detto...

buy tramadol online with mastercard tramadol dosage recommendations - tramadol hcl premature ejaculation

Anonimo ha detto...

buy tramadol tramadol kali 083 - tramadol hcl 50mg buy

Anonimo ha detto...

buy tramadol online no prescription cod tramadol dosage per pound - tramadol for dogs the same as humans

Anonimo ha detto...

cheap ambien online ambien sleep maintenance - many hours sleep ambien

Anonimo ha detto...

buy klonopin seroquel klonopin overdose - klonopin side effects for women

Anonimo ha detto...

buy tramadol online tramadol side effects - does tramadol 50mg look like

Anonimo ha detto...

lorazepam no prescription ativan vs xanax stronger - buy lorazepam online in canada

Anonimo ha detto...

tramadol without prescription tramadol and xanax - boompanjang blogspot buy tramadol online

Anonimo ha detto...

buy tramadol cheap online tramadol hcl 200mg - tramadol ultram high

Anonimo ha detto...

klonopin depression can you buy clonazepam online - high dosage of klonopin

Anonimo ha detto...

buy generic klonopin ativan or klonopin for anxiety - 2mg klonopin recreational

Anonimo ha detto...

generic ambien taking ambien cr xanax - ambien walrus cartoon

Anonimo ha detto...

buy soma online no prescription generic for soma - soma online consultation

Anonimo ha detto...

buy ativan online what do generic ativan look like - ativan overdose prognosis

Anonimo ha detto...

buy tramadol medication tramadol online no prescription overnight - buy tramadol 180

Anonimo ha detto...

buy tramadol online tramadol acetaminophen high - buy ultram with mastercard

Anonimo ha detto...

order klonopin online klonopin 5mg effects - klonopin withdrawal cure

Anonimo ha detto...

buy soma side effects of soma 350 mg - online pharmacy soma no prescription

Anonimo ha detto...

ambien online purchase buy xanax ambien online - buy generic ambien online no prescription

Anonimo ha detto...

tramadol online safe order tramadol online - tramadol dosage forms

Anonimo ha detto...

buy ativan online can i buy lorazepam online - ativan nausea

Anonimo ha detto...

buy tramadol in florida tramadol 50mg how many can i take - buy tramadol legally

Anonimo ha detto...

buy tramadol online cheap tramadol hcl 100mg side effects - how to buy tramadol online overnight

Anonimo ha detto...

ativan sale ativan xanax equivalent - ativan dosage for adults

Anonimo ha detto...

cheap ambien buy ambien walmart - ambien discount card

Anonimo ha detto...

cheap generic ativan lorazepam online prescription - ativan vs xanax for anxiety

Anonimo ha detto...

tramadol online tramadol pain killer dosage - tramadol ultram for dogs

Anonimo ha detto...

buy klonopin online green klonopin side effects - klonopin long term

Anonimo ha detto...

tramadol online buy real tramadol - tramadol er maximum dosage

Anonimo ha detto...

ambien online ambien 10 mg recreational use - buy ambien online no prescription needed

Anonimo ha detto...

buy soma online order soma usa - buy soma online $0.45 each

Anonimo ha detto...

buy tramadol cod tramadol online illegal - can you buy tramadol in canada

Anonimo ha detto...

buy carisoprodol online soma x ciel - order soma cod overnight delivery

Anonimo ha detto...

viagra online buy viagra online canada - purchase viagra online safely

Anonimo ha detto...

buy tramadol ultram online buy - tramadol opiate

Anonimo ha detto...

soma online muscle relaxer soma flexeril - soma muscle cream

Anonimo ha detto...

buy tramadol with cod buy tramadol bluelight - tramadol 100 mg high dose

Anonimo ha detto...

order ambien online buy ambien in tijuana - ambien cr sleep apnea

Anonimo ha detto...

buy clonazepam online klonopin side effects for women - klonopin online order

Anonimo ha detto...

tramadol online tramadol dose for high - tramadol online 180

Anonimo ha detto...

buy klonopin online klonopin withdrawal during pregnancy - klonopin wafers dosage forms

Anonimo ha detto...

buy tramadol with paypal buy tramadol no rx - what does tramadol high feel like

Anonimo ha detto...

buy ambien online ambien online shopping - generic ambien online + no prescription

Anonimo ha detto...

buy viagra online viagra definition - viagra online no script

Anonimo ha detto...

viagra online buy viagra online australia paypal - how to purchase viagra in canada

Anonimo ha detto...

cheap generic soma buy soma online ship texas - buy soma in texas

Anonimo ha detto...

klonopin online klonopin 2mg price on the streets - klonopin withdrawal effects

Anonimo ha detto...

order herbal viagra generic viagra manufacturers - who has bought viagra online

Anonimo ha detto...

buy ambien online ambien withdrawal nausea - ambien cr coupon

Anonimo ha detto...

buy soma 350mg what are soma pills used for - buy soma online usa

Anonimo ha detto...

buy viagra usa cheap viagra or cialis online - buy viagra vietnam

Anonimo ha detto...

buy viagra online buy generic viagra new zealand - viagra online consultation

Anonimo ha detto...

order viagra online overnight order viagra pfizer - buy viagra hcmc

Anonimo ha detto...

soma 350 mg soma scheduled drug new york - soma san diego 2010

Anonimo ha detto...

buy tramadol online buy tramadol online pharmacy - tramadol 50mg wiki

Anonimo ha detto...

buy viagra online paypal viagra online canada with prescription - cheap viagra online in uk

Anonimo ha detto...

viagra online buy viagra online low price - buy generic viagra with paypal

Anonimo ha detto...

buy real cialis online cialis prices canada - buy cialis and levitra

Anonimo ha detto...

buy viagra viagra online us pharmacy - generic viagra trial pack

Anonimo ha detto...

is it safe to order viagra online buy generic viagra online from canada - buy viagra by paypal

Anonimo ha detto...

cialis online cialis mexico - cialis 50mg pills

Anonimo ha detto...

buy viagra online cheap generic viagra 150 mg pills - buy cheap viagra online australia

Anonimo ha detto...

buy tramadol online tramadol online pharmacy usa - tramadol brand name ultram

Anonimo ha detto...

viagra online buy viagra eu - order viagra without rx

Anonimo ha detto...

viagra sildenafil viagra online - viagra dosage day

Anonimo ha detto...

buy viagra 100mg viagra 75 - online pharmacy for generic viagra

Anonimo ha detto...

discount cialis cialis tadalafil 20mg reviews - buy cialis cheap generic

Anonimo ha detto...

buy propecia online propecia kidney stones - propecia no shedding

Anonimo ha detto...

buy cialis online in usa generic cialis 20mg uk - cialis online boots

Anonimo ha detto...

buy tramadol online tramadol to buy - purchase tramadol online cod

Anonimo ha detto...

generic propecia generic propecia online pharmacy - buy propecia online consultation

Anonimo ha detto...

can you buy cialis over the counter cialis online mastercard - cialis online without

Anonimo ha detto...

buy tramadol overnight delivery tramadol hcl with ibuprofen - where to buy tramadol cheap

Anonimo ha detto...

buy tramadol for dogs addiction of tramadol - tramadol hcl generic name

Anonimo ha detto...

propecia online online pharmacy propecia no prescription - cost of propecia at walgreens

Anonimo ha detto...

tramadol overnight shipping tramadol withdrawal muscle spasms - tramadol order online tramadol 50g

Anonimo ha detto...

viagra online no prescriptions buy brand viagra no prescription - buy viagra online 25mg

Anonimo ha detto...

buy tramadol online tramadol hcl schedule - tramadol for dogs generic

Anonimo ha detto...

buy viagra las vegas buy viagra thailand - viagra for women fda

Anonimo ha detto...

purchase tramadol dosage of tramadol for dogs - tramadol and us overnight no prescription

Anonimo ha detto...

propecia for sale propecia results over time - order propecia finasteride

Anonimo ha detto...

where can you buy retin-a where to buy retin a cream in usa - buy tretinoin (retin-a) usa

Anonimo ha detto...

tramadol online cod buy tramadol hydrochloride 50mg - tramadol look like

Anonimo ha detto...

tramadol online pharmacy tramadol 50mg hcl tablets - tramadol for dogs panting

Anonimo ha detto...

finasteride 5mg order propecia online no prescription - propecia generic

Anonimo ha detto...

tramadol 50mg buy discount tramadol - tramadol overdose amount

Anonimo ha detto...

buy tramadol online buy 200 mg tramadol online - tramadol for dogs dosage per pound

Anonimo ha detto...

buy tramadol overnight delivery tramadol withdrawal cold turkey - tramadol for dogs overdose

Anonimo ha detto...

buy strattera online strattera dosing in adults - difference between strattera atomoxetine

Anonimo ha detto...

buy tramadol with cod tramadol hcl 50 mg used - tramadol 150 mg dose

Anonimo ha detto...

buy retin-a online retin a after 7 weeks - buy retin a gel online - no prescription

Anonimo ha detto...

tramadol 50mg tramadol online in usa - buy tramadol saturday delivery

Anonimo ha detto...

buy tramadol tablets ultram tramadol hci - tramadol withdrawal protocol

Anonimo ha detto...

buy tramadol online tramadol online pharmacy overnight - buy tramadol 200mg online

Anonimo ha detto...

buy retin-a online retin a 45 gm - buy retin a micro gel

Anonimo ha detto...

buy retin-a online where to buy retin- a cream in singapore - discount retin a cream

Anonimo ha detto...

tramadol 50 mg tramadol withdrawal symptoms and duration - tramadol 50 mg with alcohol

Anonimo ha detto...

buy retin-a retin a gel pregnancy - retin-a cream hong kong

Anonimo ha detto...

buy tramadol no prescription buy tramadol montreal - order tramadol with no prescription

Anonimo ha detto...

tramadol 50mg tramadol withdrawal day 4 - tramadol hcl non-narcotic

Anonimo ha detto...

tramadol online methocarbamol and tramadol for dogs - quit tramadol addiction

Anonimo ha detto...

order tramadol buy tramadol online cod - buy tramadol with money order

Anonimo ha detto...

buy propecia results from propecia - should see results propecia

Anonimo ha detto...

tramadol online buy tramadol 50mg online - tramadol vs hydrocodone withdrawal

Anonimo ha detto...

order viagra online order viagra overnight - viagra buy in bangkok

Anonimo ha detto...

buy viagra online generic viagra versus viagra - buy viagra for women in us

Anonimo ha detto...

cheapest cialis buy cialis online for cheap - cialis daily vs cialis 36 hour

Anonimo ha detto...

generic cialis cheap cialis fast - cialis online-versand

Anonimo ha detto...

viagra online without prescription generic viagra online pharmacy us - purchase viagra in london

Anonimo ha detto...

generic cialis cialis аптеки - cialis online free sample

Anonimo ha detto...

viagra online without prescription order viagra online forum - buy viagra jelly online

Anonimo ha detto...

cialis online viagra cialis price difference - cialis at walmart

Anonimo ha detto...

cheap viagra buy viagra on line no prescription - viagra online pharmacy review

Anonimo ha detto...

order cialis online no prescription order cialis online with mastercard - generic cialis uk next day delivery

Anonimo ha detto...

viagra price cheap viagra pills sale - cheap viagra next day delivery

Anonimo ha detto...

cheap viagra generic viagra levitra - viagra for women cnn

Anonimo ha detto...

sildenafil citrate viagra quick delivery - buy viagra online us no prescription

Anonimo ha detto...

viagra online without prescription buy viagra dhaka - buy viagra online with paypal

Anonimo ha detto...

generic viagra viagra online canadian pharmacy no prescription - viagra online consultation

Anonimo ha detto...

cheap generic viagra buy pink viagra for women - order viagra fast

Anonimo ha detto...

generic cialis generic cialis will available - does generic cialis really work

Anonimo ha detto...

viagra for sale buy viagra online to us - buy cheap viagra us

Anonimo ha detto...

viagra online viagra no prescription australia - buy generic viagra from us

Anonimo ha detto...

generic viagra online generic viagra available yet - buy viagra online usa

Anonimo ha detto...

buy generic cialis online no prescription buy viagra cialis online - cialis free sample coupon

Anonimo ha detto...

buy cialis generic cialis price comparison - buy cialis online legal

Anonimo ha detto...

generic cialis cialis 100mg. online - cialis 20 mg

Anonimo ha detto...

buy cialis online no prescription cialis not working - buy cialis with mastercard

Anonimo ha detto...

buy generic cialis buy cialis dapoxetine - cialis online vendita

Anonimo ha detto...

viagra online viagra no prescription online - buy viagra sample pack

Anonimo ha detto...

buy soma online buy 120 soma online - soma muscle relaxer info

Anonimo ha detto...

buy soma online soma effects - buy soma online pharmacy

Anonimo ha detto...

buy soma soma muscle relaxer and vicodin - buy soma mastercard

Anonimo ha detto...

viagra online viagra online nhs - how to buy generic viagra online

Anonimo ha detto...

generic viagra buy viagra 100mg - buy viagra online from us

Anonimo ha detto...

buy soma online soma san diego sports arena - soma san diego myspace

Anonimo ha detto...

buy soma soma for sale no prescription - buy soma online with mastercard

Anonimo ha detto...

viagra online viagra online pharmacy usa - order viagra us

Anonimo ha detto...

buy soma online buy generic soma online - buy watson brand soma

Anonimo ha detto...

buy retin a retin-a micro gel pump sizes - cheap retin a usa

Anonimo ha detto...

soma cheap muscle relaxer comparable soma - buy cheap soma online no prescription

Anonimo ha detto...

cheap soma soma in brave new world - generic soma 250mg

Anonimo ha detto...

soma online buy soma online pharmacy - soma drug effects

Anonimo ha detto...

soma carisoprodol soma oral tablet 350 mg - soma online

Anonimo ha detto...

carisoprodol soma soma medication identification - generic soma mg

Anonimo ha detto...

buy soma online soma muscle relaxant drug - soma medication reviews

Anonimo ha detto...

discount soma buy soma watson brand com - soma muscle cramps

Anonimo ha detto...

buy soma crystal castles soma san diego 2012 - soma 700 mg dose

Anonimo ha detto...

buy retin a where to buy retin a micro no prescription - where to buy retin-a renova and tazorac

Anonimo ha detto...

buy retin a retin-a acne treatment - retin a micro gel spot treatment

Anonimo ha detto...

buy tramadol online tramadol like ultram - tramadol buy online no prescription mastercard

Anonimo ha detto...

cheap tramadol tramadol mechanism of action - ultram-tramadol online

Anonimo ha detto...

order tramadol online cod buy tramadol online by cod - tramadol dosage for high

Anonimo ha detto...

buy cialis online should you buy cialis online - cialis online acquisto

Anonimo ha detto...

buy generic tramadol online buy tramadol with cod - is tramadol hcl a narcotic drug

Anonimo ha detto...

buy tramadol 180 is it legal to purchase tramadol online - buy tramadol 200mg

Anonimo ha detto...

buy tramadol online tramadol for dogs contraindications - buy from online texas tramadol

Anonimo ha detto...

buy retin-a retin a side effects peeling - retin a micro gel 1 wrinkles

Anonimo ha detto...

cheap tramadol tramadol online texas - buy tramadol online with mastercard

Anonimo ha detto...

tramadol 100 buy tramadol dogs uk - tramadol max dose

Anonimo ha detto...

tramadol generic how many tramadol 50 mg to get high - tramadol 100mg er

Anonimo ha detto...

buy tramadol tramadol online scams - tramadol hcl 325

Anonimo ha detto...

buy tramadol cheap no prescription tramadol 100mg modified release - generic version tramadol

Anonimo ha detto...

buy tramadol no rx tramadol and tylenol - tramadol dosage in humans

Anonimo ha detto...

buy retin-a online retin a cream breakout - retin a gel buy online

Anonimo ha detto...

buy tramadol tramadol 800 mg day - buy tramadol online missouri

Anonimo ha detto...

buy tramadol 100mg tramadol for dogs panting - order tramadol no rx

Anonimo ha detto...

tramadol online tramadol dosage depression - tramadol withdrawal symptoms nausea

Anonimo ha detto...

cialis online cialis ad - cialis daily vs regular cialis

Anonimo ha detto...

cheap tramadol legal buy tramadol online us - order tramadol online saturday delivery

Anonimo ha detto...

tramadol 50mg can you order tramadol online legally - buy tramadol rx online

Anonimo ha detto...

cheap tramadol tramadol dose get high - tramadol hydrochloride buy online

Anonimo ha detto...

buy generic tramadol tramadol 50mg zydol - order tramadol from canada

Anonimo ha detto...

online xanax can you buy xanax online no prescription - xanax withdrawal ringing ears

Anonimo ha detto...

alprazolam xanax 6mg xanax high - green xanax bars s 90

Anonimo ha detto...

buy tramadol buytramadol-online - buy tramadol online without prescriptions usa

Anonimo ha detto...

tramadol buy methocarbamol and tramadol for dogs - tramadol online usa

Anonimo ha detto...

generic xanax xanax dosage wikipedia - xanax makes my anxiety worse

Anonimo ha detto...

buy tramadol online no prescription overnight tramadol online no prescription - tramadol dosage 50 mg

Anonimo ha detto...

carisoprodol 350 mg soma 350 mg erowid - carisoprodol gabapentin interaction

Anonimo ha detto...

tramadol online tramadol withdrawal time frame - citrate 100mg tramadol

Anonimo ha detto...

where to buy tramadol online buy tramadol online no prescription - tramadol 50 mg for menstrual cramps

Anonimo ha detto...

buy tramadol can get tramadol online - tramadol online no prescription overnight

Anonimo ha detto...

buy carisoprodol carisoprodol tablets 350mg - carisoprodol 350 mg drug test

Anonimo ha detto...

tramadol online order tramadol in usa - tramadol quitting

Anonimo ha detto...

cialis online buy cheap cialis no prescription - cheap cialis one a day

Anonimo ha detto...

http://landvoicelearning.com/#74967 buy tramadol online saturday delivery - is tramadol hcl 50 mg an opiate

Anonimo ha detto...

http://www.integrativeonc.org/adminsio/buyklonopinonline/#7163 klonopin vicodin erowid - ativan vs klonopin for anxiety

«Meno recenti ‹Vecchi   1 – 200 di 229   Nuovi› Più recenti»